Ingenting er helt som en

SUNSWEET® SVISKE
Sunsweet is an agricultural cooperative

Sunsweet Prunes

Om svisker>Svisker og god fordøyelse>Slik opprettholder du god fordøyelse

Våre fire beste tips for god fordøyelse:

Fordøyelsen kan være komplisert.

Det er en følsom prosess som lett påvirkes av fysiske og følelsesmessige utfordringer som kjennetegner dagens livsstil. Treg fordøyelse kan ha en uønsket effekt på hele kroppen, og forårsake symptomer som oppblåsthet og forstoppelse.

Svisker har lenge vært knyttet til god fordøyelse. Nå finnes det vitenskapelige funn som støtter dette. Forskningen har antydet at svisker burde anses som førstehånds behandling for å opprettholde en sunn tarmfunksjon. Studier viser at daglig inntak av 100 g svisker, bidrar til normal tarmfunksjon i like stor grad som fibertilskudd.

Våre fire beste tips for god fordøyelse:

Spis mer fiber: Dersom man tilsetter rikelig med fiber til kostholdet, kan dette være en god hjelp for fordøyelsen. Fiber binder sammen ufordøyd mat og bakterier, noe som gjør det enklere å få dem ut av kroppen din. Spis masse frisk frukt og grønnsaker daglig, og ikke glem å spise tørket frukt som svisker.

Hold deg velhydrert: Dehydrering kan medføre en rekke fysiske symptomer, som hodepine og tretthet. Forstoppelse er en spesielt ubehagelig bivirkning av dehydrering. Pass på å få i deg det daglig anbefalte væskeinntaket på 8 glass, og velg gjerne vann.

Hold deg i bevegelse: Regelmessig fysisk aktivitet kan gi stoffskiftet og ditt psykiske velvære et skikkelig løft. Men visste du at trening kan hjelpe fordøyelsessystemet til å holde seg sunt og friskt også? For å opprettholde trening over tid, bør du velge en aktivitet som du liker, og få gjerne med deg en sporty venn slik at dere kan motivere hverandre.

Slapp av: Stress er like ille for kroppen din som den er for hodet. Stress kan også bidra til fordøyelsesproblemer. Ha noen avspenningsverktøy klare når det følelsesmessige trykket øker. Lytt til avslappende musikk eller prat med en venn. Dette er enkle og gode metoder. Prøv gjerne også å få inn noen dype pusteøvelser i den daglige rutinen. Du vil puste inn mer oksygen, og det kan hjelpe deg til å få fortgang på fordøyelsesprosessen.