Ingenting er helt som en

SUNSWEET® SVISKE
Sunsweet is an agricultural cooperative

Sunsweet Prunes

Om svisker>Svisker og god fordøyelse>Grunnkurs i fordøyelse

Grunnkurs i fordøyelse

Et sunt fordøyelsessystem er heldigvis noe mange av oss tar for gitt, men når fordøyelsessystemet kommer i utakt, kjennes virkningene i hele kroppen.

En travel livsstil kan ha en negativ innvirkning på fordøyelsen. Og hvis treg fordøyelse blir et kronisk problem, kan en rekke problemer oppstå, både følelsesmessige og fysiske. Det finnes imidlertid hjelp få. Dersom man har en viss forståelse for grunntrekkene i fordøyelsessystemet, velger lettfordøyelig mat og innfører bedre kostholdsvaner, kan man komme langt på vei mot god fordøyelse.

Fordøyelsen begynner lenge før maten når magene våre. Den begynner faktisk før maten når munnen. Dette skyldes at smak, konsistens, lukt og utseende på maten kan påvirke hvordan kroppen suger til seg næringen.

Når vi gjør oss klare for første munnfull, sender hjernen signaler til fordøyelseskanalen. Tennene «løper i vann» og gjennom utskilling av magesaft gjør magene våre det samme samt at fordøyelsesenzymer frigis i tynntarmen. Dette skjer allerede før tennene og tungen begynner å samarbeide ved å male opp og blande maten, så den blir lettere å svelge.

En rundtur i fordøyelsessystemet

Spiserøret (Esophagus): Etter tygging og svelging, kommer maten inn i spiserøret som forbinder halsen med magen. En prosess som heter peristaltikk (muskelsammentrekning/-avslapning) transporterer maten mot nedre lukkemuskel i spiserøret, en ventil som vanligvis er stengt, men som åpner seg for å slippe mat ned i magen.

Magen (Stomach): ): Selv om magen kan ta imot imponerende 3,8 liter mat og væske, finnes det en øvre grense for hva som er behagelig for magen. Derfor er det viktig å unngå overspising. Magen fungerer som en blender, og bryter maten opp i mindre biter mens den tilsetter fordøyelsessafter for enklere absorpsjon. Fullstendig tømming av magesekken, gjennom pylorus-ventilen øverst i tynntarmen, tar mellom to og fire timer, avhengig av hvor kraftig måltidet var.

Tynntarmen (Ileum): Tynntarmen er området der matvarene blir brutt ned til sine enkelte bestanddeler av fordøyelsesenzymer utskilt fra bukspyttkjertelen (Pancreas). Proteiner, karbohydrater og fett blir deretter ytterligere oppdelt i veldig små partikler. Disse partikler absorberes inn i blodstrømmen og inn i leveren hvor de benyttes til forskjellige kroppsfunksjoner. Vann, vitaminer og mineraler absorberes også her. Fordøyelsen skjer langsomt i tynntarmen, og kan ta opptil tre timer.

Tykktarmen (Colon): Tykktarmen er kroppens avfallsfjerningssystem. De resterende komponentene i fordøyelsen, som vann og fiber som ikke har blitt brukt av kroppen, går inn i tykktarmen gjennom ileocecal-klaffen. Vann fjernes ved absorpsjon, og alt annet beveger seg gjennom tarmen, for å elimineres, i en prosess som kan ta fra 12 til 24 timer.

Fordøyelsen er en kompleks kjemisk og fysisk prosess, som kan ta inntil 30 timer. Vi kan imidlertid hjelpe prosessen ved å legge oss til sunne vaner.

Her er noen enkle tips for å forbedre fordøyelsen:

  • Vær oppmerksom mens du spiser. Sitt godt oppreist ved bordet, legg bort teknologiske dingser, slapp av og nyt maten.
  • Ta små biter og tygg hver munnfull godt.
  • Spis langsomt. På den måten er det mer sannsynlig at du slutter å spise før du blir overmett.
  • Unngå iskald drikke mens du spiser, fordi dette kan gi treg fordøyelse.
  • Spis sunne mellommåltider regelmessig. Dersom du blir veldig sulten, kan du lettere forspise deg ved hovedmåltidene. Fiberrike mellommåltider, med litt protein og fett, kan bidra til å regulere blodsukkernivået.
  • Spis noen svisker daglig som en kilde til fiber og sorbitol.
  • Finn frem til metoder for å slappe av: lytt til avslappende musikk eller gjør noen rolige treningsøvelser, som f.eks. yoga, for å bidra til å unngå fordøyelsesproblemer.